• Nederlands
  • Engels

Storytelling ...

22-04-2016

Een paar weken geleden zei iemand tegen mij: ‘We willen zeker iets met mvo doen, maar we gaan nu eerst aan de slag met storytelling.’ Dit riep een tegenstrijdig gevoel bij mij op en ben ik me gaan verdiepen in het begrip storytelling. Daarbij kwam ik grofweg twee benaderingen tegen.

De eerste richt zich primair op storytelling als marketingtool. Er wordt vooral gesproken over hoe je de verhalen moet vertellen. En dan vooral over het gebruik van beelden in plaats van woorden. En over de slimme combinatie van verschillende kanalen, als Facebook, YouTube, radio, lokale pers en dergelijke. Een succesvol verhaal is bovendien betekenisvol en gaat over echte mensen. Bij voorkeur is het nog niet af en heeft je ‘publiek’ invloed op hoe het verder gaat.

Bij de tweede benadering worden verhalen gebruikt als middel om inzicht te krijgen in de waardeketen van een bedrijf. Er is zelfs speciale software ontwikkeld, waarmee je foto’s, geschreven en gesproken verhalen kunt analyseren om daarin gelijkenissen en trends te ontdekken… Ook zonder geavanceerde software kun je veel leren van je stakeholders, de mensen die op een of andere manier verbonden zijn aan je bedrijf, dus ook klanten. Neem de tijd om te praten met medewerkers, klanten, producenten en leveranciers van je grondstoffen. Zet je marketingbril af en luister met oprechte interesse en een open blik naar hun persoonlijke verhaal. Wat zeggen deze verhalen over je organisatie, bedrijfsvoering en producten? Wat is de rode draad, welke waarden zijn belang en wat zijn de succesfactoren in deze verhalen? Maar ook: hoe kan het beter?

De kracht van storytelling zit in de combinatie van deze twee benaderingen. Eerst inzicht krijgen in het échte verhaal van je bedrijf of je product en dit gebruiken om het verhaal voor de toekomst te schrijven. Het delen van dit verhaal, inclusief eventuele dilemma’s, zorgt voor interactie en nieuwe verhalen. Zo zet storytelling mensen écht in beweging en wordt het geen marketingtruc. Een heel mooi voorbeeld hiervan is het verhaal van Fairphone.

Wat is de link met mvo? Transparantie, gedegen stakeholderdialoog en oprechte betrokkenheid zijn voorwaarden voor succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Storytelling en mvo vormen dus een perfect paar!

Deze Column/ Blog heb ik (Debora van Zee) in april 2016 geschreven voor Bakkerswereld.